Wat doet goede content voor je SEO?

SEO is bedoeld om hoger te ranken in diverse zoekmachines. Daarmee wordt voornamelijk Google bedoelt, want dit is (zeker in Nederland) de meestgebruikte zoekmachine. Eén van de zaken waar je absoluut veel aandacht aan moet besteden is je content. Dit is namelijk de basis van je website, en deze is niet alleen bedoeld om de bezoekers ervan te vertellen over jouw product of dienst. Google bepaalt namelijk ook (deels) op basis van deze content hoe hoe jouw website in de zoekresultaten staat. Nu je dat weet snap je hoe belangrijk het is om al je content te optimaliseren voor zoekmachines, maar hoe werkt dat precies? In dit artikel lees je daarom zowel waarom goede content zo belangrijk is voor je SEO, als hoe je deze creëert.

Bron: https://www.doublesmart.nl/content-creatie/.

Trek de juiste bezoekers naar je website

Veel ondernemers zijn erop gericht op zoveel mogelijk bezoekers naar hun website te trekken. Dit is echter niet altijd aan te raden. Afhankelijk van het product of de dienst die je verkoopt is het soms beter om je op een kleinere, maar zeer specifieke doelgroep te richten. Hoe gerichter bezoekers op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, hoe groter immers de kans dat ze een aankoop doen of contact met je opnemen. Jouw content kan er dus niet alleen aan bijdragen dat je meer bezoekers trekt, maar er tevens voor zorgen dat dit de juiste bezoekers zijn. Als je de juiste zoektermen slim in je teksten verwerkt zul je dan ook merken dat de conversie van je website een stuk hoger wordt, en dat het bounce percentage daalt.

Welke zoektermen kies je?

Nu je weet hoe belangrijk goede content is moet je allereerst bepalen welke zoektermen je in je teksten gaat verwerken. Het is daarom slim om een zogeheten zoekwoordenonderzoek te doen (of te laten doen). Uit zo’n onderzoek komt naar voren wat het zoekvolume is op relevante zoektermen, en dus hoeveel bezoekers je potentieel naar je website zou kunnen trekken. Het is echter ook belangrijk om te letten op de concurrentie, want als veel andere websites reeds kwalitatief goede content hebben waar deze zoektermen in verwerkt zitten zal het lastig worden ze te verslaan.

Content creatie

Nu je hebt besloten op welke zoektermen je je gaat richten moet je ze nog op de juiste manier in je content verwerken. Kies per pagina één zoekwoord (of zoekwoordcombinatie) uit, en gebruik daarnaast enkel wat gerelateerde termen. Houd een zoekwoord dichtheid van ongeveer 1,5-2% aan in de tekst, en geef ook de afbeeldingen op deze pagina een omschrijving waar deze zoekterm in verwerkt zit. Als laatste vul je de meta titel en -omschrijving in, waarin je tevens op dezelfde zoektermen focust. Zo laat je Google op een duidelijke manier weten bij welke zoekopdrachten deze pagina getoond moet worden, en trek je dus meer relevante bezoekers naar je website.